matildaIandersson

Alla inlägg under november 2011

Av Matilda Andersson - 28 november 2011 21:27

Måndagen börjar gå mot sitt slut, jag ser fram emot att få krypa ner i min säng. Från att jag gick upp klockan sju imorse till nu har det varit full rulle. Började med lite bra träning imorse, sen mitt i all sörjan hann jag faktiskt med en liten vilopaus här hemma. Blev dock lite stressigt när jag skulle till skolan och äta, tidsoptimist som jag är ibland! På skolan åt jag lunch och gick på min lektion som idag bara blev halv.


15.20 skulle jag tillsammans med några andra från gymnasiet åka in till Linköping för att göra en hjärtscreening. Vi fick göra ett EKG samt kolla blodtrycket. Jag gjorde även ett ultraljud på hjärtat, ganska coolt att se hjärtat på det sättet. Det gick bra för oss alla vilket var skönt. Det är bara att tuta och köra! 


Men nu blir det sängen, imorgon bitti väntar ett tröskelpass i bassängen! 


/Matilda Andersson 

Av Matilda Andersson - 28 november 2011 12:15

Dagens pass är avklarade då vi i eftermiddag åker in till Linköping för att göra en hjärtscreening. Men morgonen bjöd på ett maxstyrkepass samt ett cykelpass med några riktiga muskeldödar intervaller. Jag är osäker på hur morgondag kommer gå, träningsvärk känns just nu som ett faktum. 


Första gången man genomför en ny övning eller en ny serie som man inte kört förut eller på ett tag så är man otroligt respektlös. Att göra sitt bästa är inställningen, man har inte en aning om hur jobbigt det kommer vara eller hur mycket man kommer bli tvungen att pressa sig i slutet. Man bara kör och gör det så bra som möjligt! Men andra gången man ska genomföra samma pass eller övning så har man plötsligt en annan respekt för det hela. Vetskapen om mjölksyran i musklerna och känslan av att behöva pressa sig själv till gränsen ger en respekt!


Det gäller att komma över den där respekten och göra det ännu bättre än förra gången, pressa sig själv lite längre! Självklart ska man alltid hålla ett öga på var gränsen går och inte kliva över men att ligga nära på rätt sida av gränsen! Detta är något jag funderat på ett tag. Att alltid göra sitt bästa ska vara prio ett mer kan man inte göra och vara nöjd med sin prestation är viktigt att inte glömma bort. 


Gör ditt bästa, ingen respekt, det kommer förmodligen att gör ont och vara otroligt jobbigt...

...men var nöjd med din insats! 


 


Djupa tankar så här runt lunch på en måndag, 

snart ska jag ge mig av till skolan!


/Matilda Andersson

Av Matilda Andersson - 27 november 2011 13:29

Söndag morgon och jag vaknar och önskar att det är måndag morgon. Sugget efter att få träna mycket och hårt har kommit efter en vecka välbehövlig återhämtning. Under veckan har jag gjort diverse saker som inte har haft träning som rubrik; klippt mig (välbehövligt, när tovorna tar överhand vet man att det är dags), varit på filmkväll med triathleterna och bakat pepparkaks hus med Ida. Våra hus blev väldigt fina, dem är inte riktigt färdiga än, men den sista touchen kommer ikväll! 


Men imorgon så börjar block två i grunträningen, det kommer bli en vecka med mycket träning som avslutas med en träningshelg. Både kropp och knopp har återhämtat sig bra tycker jag och jag är laddad. Mitt första träningsläger är nu inbokat, vecka två blir det en veckas träning i värmen. Fuerteventura och Playitas är platsen som ska ge mig en veckas bra träning, värme och miljöombyte! Jag ser fram emot det och tror det kan vara bra för mig med ett litet uppbrott i vardagen så där i början på året.


Under helgen har jag haft besök av pappa, förutom att jag har tränat så har vi fixat lite smågrejer i min lägenhet. Julgrejerna är på plats, tvätten ligger ren i gardroben och kylskåpet är fyllt!  


/Matilda Andersson

Av Matilda Andersson - 18 november 2011 10:29

5 riktigt bra dagar har svävat förbi. Träningen går bra och jag blir ibland lite chockad över att det går så bra. Men jag tar vara på det. Är ledig från skolan idag precis som igår, underbar vardag! Fördriver tiden mellan träningen med vila idag ska jag dock plugga lite. I eftermiddag blir det löpning, ett fart tre pass. 


Jag har under veckan invigt mina nya skor, Asics Gel DS sky speed. Skorna kommer jag främst använda under intervallpassen. Sprang tisdagens superpass i dem och vilken löpkänsla! Väldigt nöjd! 

Igår blev det veckans andra invigning, ny baddräkt. En riktigt bra baddräkt från TYR och jag lovar det går riktigt snabbt att simma den! 


Imorgon ska jag tillsammans med några andra åka ner till Jönköping för att gå på Svenska Sportmässan! Ska bli riktigt kul och det kan nog vara bra att släppa fokus på träning för en dag. Det är tag kvar till säsongen! 


Trevlig Helg! 

Matilda

Av Matilda Andersson - 13 november 2011 20:46

När jag kom hem från träningen gjorde jag lunch och de i en hastighet som skulle kallas hög. Sen var det raka vägen in till sängen där jag låg till halv sex ungefär, var uppe och åt en gång annars har jag mest sovit och tittat på min nya serie. 


Träningshelgen är nu slut och har bjudit på mycket och bra träning. Jag är med andra ord nöjd, inte bara med helgen utan hela veckan. Träningsvolymen har tagit ytterligare ett steg uppått. Volymen och kontinuteten är ett av mina mål nu i höst och det är därför det är så viktigt för mig. 

Imorgon börjar en ny vecka, vi kommer börja veckan med sovmorgon så vi får återhämta oss lite ifrån träningshelgen. Kommande vecka kommer vara som denna, en hård vecka för att sedan vecka 47 ta det lite lugnare.

Sov gott och börja veckan med en bra måndag! 

/Matilda

Av Matilda Andersson - 12 november 2011 20:54

Så här efter andra dagen på träningshelgen så känner jag mig lite små mosig i kroppen! Dagen har bestått av ett simpass, boxpass samt ett kyligt cykelpass. Simpasset gick bra, jag har en riktigt bra känsla i vattnet just nu. Uppökningen av antalet pass samt volym såklart har verkligen gjort skillnad. Boxpasset var kul, något annorlunda och grymt jobbigt för armarna, som äntligen slutat skaka. Cykelpasset var dock lite väl kyligt för mig smak. Is på cykeln är ett tecken på att det är kallt och då vill min cykel  och kanske inte jag heller vara ute! Men sista cykelpasset utomhus är defentivt avklarat, dessutom den 12 november vilket är väldigt sent! Det borde ju vara snö nu. Men känslan av att få sitta på sin egen cykel och trampa är oslagbar! 


Jag har redan krupit ner i sängen och ska snart släcka lampan, har en lång dag framför mig imorgon! Men det ska bli kul. Ser fram imot det. 


God natt!


/Matilda

Av Matilda Andersson - 10 november 2011 13:49

I helgen kommer det vara träningshelg vilket innebär lite mer träning. Ska bli ritkigt roligt, dessa helgerna gillar jag. De bryter upp vardagens monotona rytm, inte för att min vardag hunnit bli monoton ännu men lite längre in i grundträningen är dem riktigt bra! Även om jag är ett stort fan av rutiner gillar jag det lilla avbrottet med träningshelgerna. Träningshelgerna medför också lite extra bra träning och det giillar jag ju! 


Eftersom lördagar är min, kan jag kalla det "hinna ikapp"-dag. Dagen då jag gör saker som jag inte gör mitt i veckan. Saker som att tvätta, åka och handla och andra småsaker som måste fixas. Jag fick lite sovmorgon idag för att jag bestämmde mig för att börja med löpningen på torsdagsmorgonen nästa vecka. Jag är ledig från skolan på torsdagar så idag har jag haft lite tid över. Jag har varit riktigt effektiv, dammsugat, åkt och bytt däck på bilen, tvättat, städat toaletten och skrivit träningsdagbok. Så i helgen kan jag slappna av och fokusera på träningen. Det kommer bli bra! 


Solen skiner!

/Matilda

Av Matilda Andersson - 9 november 2011 11:54

Jag vet inte vad det är med mig, jag har en mycket lustig känsla i kroppen. Jag har inte tränat idag, det blir dubbelpass i eftermiddag. Simning klockan två sen cykel 15.45 Jag tror det är här felet sitter, jag har inte tränat. Känslan av att det kryper i ben och armar gör mig snart tokig. På lektionen i morse skulle vi se på en film, helt hopplöst! Kunde knappt sitta still och mitt på allt så var filmen jättetråkig. Men jag tar vara på min energi och plockar fram den vid senare tillfälle idag! 


Idag är det riktigt fint väder här i Motala det gör mig glad. Jag har en känsla av att vintern bara är ett stenkast bort. Motala Riksidrottsgymnasium ska under det kommande året följas av den lokala tidningen MVT. Jag tillsammans med våra tränar samt fyra andra elever kommer därav att blogga. Kolla gärna in bloggen och häng med i livet här i Triathlongymnasiet.  


Det är föresten redan onsdag, konstig knäppt och galet att tiden går så snabbt.. 

.. snart tar jag väll studenten också utan att jag hunnit blinka!


Trevlig fortsättning på dagen! 


/Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards