matildaIandersson

Alla inlägg under december 2011

Av Matilda Andersson - 29 december 2011 19:45

Torsdagen går sakta men säkert mot sitt slut. Dagarna på 2011 börjar också ta slut! Idag har träningen bestått av 5000m simning, styrka samt ett löppass. Ingen hård dag utan bara en dag i mängden. 

Fruktar dock morgondagen, den kommer bli brutal! Löpintervaller på morgonen, 30x1min är det som gäller. Om jag har löpbenen som jag hade idag så kommer det nog gå bra! Detta följs upp med maxstyrka efter lunch. För att sätta punkt för 2011 avslutar jag dagen med fartsimning. Ingen respekt, det kommer vara jobbigt men det är bara att köra! 

Go hard to go fast!

/Matilda

Av Matilda Andersson - 28 december 2011 21:03

Idag var jag riktigt seg innan sista passet som bestod av fart 1-2 cykel. Ett simpass på morgonen och en heldag i soffan lär ha haft sin inverkan. Men ut på cykeln kom jag, bra jobbat! Det gäller att bita i även när kroppen är lite trött. Väl på cykeln gick det förbaskat bra, hade bra tryck i benen. 


Jag hade gjort en ny spellista innan passet, samma låtar som vanligt men i en ny ordning! Väldigt påhittigt av mig! Men så kom en låt, den har funnits med sen förra sommaren. Men trots alla väder gör den mig alltid glad och på bra humör! Kanske inte jättebra egentligen men den har sin effekt!



/Matilda

Av Matilda Andersson - 26 december 2011 16:18

Återhämtningen är gjord och julen är över, visst medför julen många trevliga stunder men det är inte som förr. Jag tycker det är ganska skönt att det är över. Jag befinner mig hemma hos Mamma och Pappa under lovet. Det är skönt att vara hemma ett tag och slippa gör allting själv. 


Denna vecka står det hård vecka på schemat, det är skönt att vara igång på riktigt! Det kräver dock lite mer jobb att få ihop träningen bra här hemma. Jag behöver inte bara komma till passet och vara redo för att göra mitt bästa. NEJ - Jag måste själv veta vad jag ska göra och var jag ska göra det! Men veckans planering är gjord det är bara att utföra passen. Det är så jag måste göra, jag måste skriva ner passen och sätta upp tider annars sjunker kvaliteten på passen  märkbart! 


Jag ska snart bege mig mot simhallen för dagens sista pass. DISTANS! 


/Matilda

Av Matilda Andersson - 19 december 2011 11:10

Idag och imorgon kommer bestå av tester. De gammla vanliga är det som gäller, golden four, 400m simning samt 3000m löpning! Självklart vill man prestera bra och förbättra sina resultat. Men med mig måste jag ta förra veckans 19 timmars träning och 51km löpning. Det sätter sina spår i kroppen, jag känner mig ganska pigg idag trots allt. Men morgonens styrketest visa att det finns spår av trötthet i kroppen! 


Istället för att gå upp i vikt på knäböjen fick jag istället gå ner 2,5 kilo för att klara av det. En ganska dyster vändning tyckte jag men efter en stund isåg jag att det var en ganska normal reaktion! 


I eftermiddag är det 400m simningen som gäller. Jag gör mitt bästa, går det bra tar jag med mig det. Annars går jag vidare och fortsätter med mitt grymma jobb på träningen! 


/Matilda

Av Matilda Andersson - 14 december 2011 19:42

Efter lunch idag börja tröttheten sprida sig i kroppen och jag fick anstränga mig för att inte klappaihop på lektionen. Men det väntade två pass av träning, så för mig att rycka upp mig var det ända alternativet. Jag lyckades bra, tio minuter innan simpasset kände jag mig ganska pigg. Jag kände mig relativt fräsch tills cykelpasset tog slut, då var jag trött! Jag hoppas dagens lugnare träning fyller sitt syfte för imorgon blir det en tuff dag, absolut inga tvivel på mig själv dock, det går bra nu! 


Har varit en dag i funderingarnas spår så jag kommer att förgylla kvällen med fullhjärtat biologiplugg. Ska också sova tidigt ikväll, halv tio slockan mina ögon igår hoppas på en repris idag! 


/Matilda


Av Matilda Andersson - 13 december 2011 19:26

Eftermiddageens löppass fick en stressig och lite argsint start. När statelliterna inte ville sammarbeta med min klocka, tog mitt tålamod slut och jag strunta i det för att sätta lite fart på benen istället. Iväg sprang jag och det gick ganska fort (var ju tvungen att ta ut mitt dåliga humör på något), hitta snabbt ett bra flyt i löpningen. Mina nya pulszoner tillåter mig att springa på en högre puls vilket också relaterar i att det går snabbare! Det gillar jag. Passet börja med 20minuter uppvärmning, alltså lite lättare jogg.


Detta följdes upp med teknik, riktigt jobbigt var det idag. Efter detta tog huvudserien sin början. Den bestod idag av 8x800m, det gick jättebra. Lättheten och flytet i löpningen var helt otrolig. Efter tre stycken var jag i choktillstånd. Det hela blev ganska jobbigt på slutet, mina trötta vader börja protestera lite men passet genomfördes mycketbra! 


Idag är det en nöjd Matilda som kommer somna gott! Ett bra löppass var precis vad jag behövde då jag tycker att det varit lite segt föregånde vecka! 


Idag är det tisdag, alltså ganska många dagar kvar på den hårda veckan! 


/Matilda

Av Matilda Andersson - 11 december 2011 19:55

Helgen börjar gå mot sitt slut, bergsättersrundan är sprungen för december månad och återhämtningen inför kommande vecka är förhoppningsvis gjord. Bergsättersrundan kan jag sammanfatta kort; blåsigt och lite slitna ben. Det gick bra, jag gjorde mitt bästa och det var kul! Det bästa med loppet var att jag kände mig mentaltstark och jag hade inga höga förväntningar på mig själv. 


Löpning är något jag inte tränat "på riktigt" för än jag börja på Triathlongymnasiet, i ettan kom framstegen ganska snabbt. Den ökade löpkontinuteten och själva träningen gjorde susen för min löpning. Det var i ettan jag satte mitt pers på Bergsättersrundan och det står sig fortfarande. Mitt andra år bestod till störst del av sjukdomar och trassel, inte ett år jag räknar riktigt. Sen kom trean, kontinutetens år. Bitarna föll på plats, inte jättemycket träning men jag lyckades reducera mina sjukdagar till ungefär en tredjedel av föregående år, bara detta var en stor vinst! 


Men med detta kom förstås många fina resultat på tävlingarna. Gjorde några riktigt snabba löptider också. Så när jag började fyran och det var dags att springa 3000m hade jag ganska höga förväntningar på ett pers. Men så ville det sig inte, istället tangera jag mitt pers på sekunden för tredje gången i rad. Frustration


När jag var nio-tio år började jag träna simning "på riktigt", jag simmade tre-fyra pass i veckan och jag tyckte det var riktigt roligt! Tio år av kontinuerlig simträning har det tagit mig att komma till den simning jag har idag. 


Jag är så väl medveten om att löpningen också kommer släppa en vackerdag bara jag gör träningen bra. Jag tar med mig en stor kopp tålamod och gör en av de roligaste sakerna jag vet: jag tränar! Ett år gjort bara nio år kvar till toppkapacitet! 


Let´s have some fun! 


/Matilda

Av Matilda Andersson - 9 december 2011 19:30

Morgonens simpass tog mina sista krafter och inte minst så satte sig träningsvärken på plats i mina muskler. Hela dagen har jag känt mig lite zoombieaktig och fnissig, tydliga tecken på trötthet. Jag kan inte påstå att träningsvärken kommer vid ett lägligt tillfälle då det imorgon är årets första  bergsätersrunda. Samtidigt som jag verkligen vill ha en bra träningsvecka med mig och därmed inte lättaupp träningen förmycket  inför bergsätersrundan så kommer jag ändå stå på startlinjen imorgon och ha förväntningar på mig själv. Jag känner mig själv så pass väl vid detta laget. 


Så beroende på känslan i kroppen imorgon när jag vaknar och på uppvärmningen inför loppet ska jag sätta upp en rimlig förväntning eller rent av försöka att inte ha någon förväntning alls. Målet kommer givetvis vara att springa så snabbt jag kan och göra mitt absolut bästa, men jag kommer nog nöja mig med det. Inga tider och ingen press! Men jag lovar, detta är så mycket enklare sagt än gjort!       

Hoppas på lite bättre väder, så vi inte blåser bort! 

Trevlig kväll 
/Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards