matildaIandersson

Alla inlägg under februari 2012

Av Matilda Andersson - 29 februari 2012 12:56

Igår genomfördes ett riktigt härligt löppass, inte 4 lager av kläder, inga vantar och solbrillor. Underbart! Löpkänslan var därimot inte på topp men det är ett vanligt resultat av några dagars vila. Jag är lite trögstartad, men efter några dagar med bra träning kan kroppen prestera väldigt bra. 


Frågan är bara om man vågar tro på vår, det är trots allt bara februari! Men jag är en våroptimist, så jag tror nog att våren kommer hålla i sig. Tänk att börja cykla ute i mars-vilken bra träning det skulle bli. 


Nu ska jag snart bege mig mot mitt andra hem, sporthallen. Först distans i bassängen sen tröskel på cykeln. 

Wiiie! :)


Matilda






Av Matilda Andersson - 26 februari 2012 14:07

Nu är jag påväg tillbaka till Motala efter några dagars vila hemma i Skåne. Tre dagar som försvunnit lika snabbt som X2000 passerar den skånska slätten. Jag har spendarat tid med min familj och fått göra lite andra saker än träning. Men med stor packning sitter jag nu på tåget tillbaka till träning, rutiner, min lägenhet och kompisar. Jag trivs mycket bra i Motala så att åka tillbaka känns bra! Med lite vår i luften så mår man också mycket bra, ser verkligen fram emot kvällens löptur.


Men en sak som faktiskt inte går att undvika är att tiden rinner iväg, mina fyra år på Triathlongymnasiet börjar gå mot sitt slut! Jag måste komma på något bra att göra när tryggheten försvinner och jag måste stå på egna ben. Detta är inte helt lätt kan jag lova. Många frågor, likaså alternativ  och detta blandat med förvirring! Som tur är har jag lite tid kvar att fundera ut svar på dessa frågor! Men jag ska först och främst leva i nuet, ta vara på all tid med gänget och njuta av varje träningspass!


/Matilda                                                                                 

Av Matilda Andersson - 24 februari 2012 16:42

Rutinerna har rullat på precis som de ska. Sportlovet flög sin kos och är snart slut. 


Ett intensivt och brutalt läger är genomfört, kanske ett av de tuffaste lägren jag varit på hittentills i mitt liv. Har haft lite problem med min höft och valde därför att vila från löpningen i en vecka. Det gav ett läger med fokus; simning. På tre dagar simmades 23700m i Jönköpings 50 meters bassäng. Brutalt, axlarna värkte något enormt redan efter första dagen, uthärda. Men jag är också fruktansvärt nöjd med träningen jag gjorde i bassängen och på cykeln.


Foto: Joachim Willén   


Med detta i bagaget är det tre dagars vila på schemat. Har därför tagit tåget söderut till min familj, kvalitetstid. Men på söndag är det tåget tillbaka till Motala som gäller. Sen tar grundträningsperiod nummer två sin fart. Jag är supertaggad för mycket och tung träning. Samtidigt som triathlonsäsongen ligger ganska långt bort så börjar jag ända känna av att den närmar sig mer och mer! En tanke som ger mig gåshud... 


Matilda Andersson

Av Matilda Andersson - 12 februari 2012 17:44

Ännu en träningshelg är nu gjord, några bra pass och en trött Matilda, mission accomplished.


Lördag förmiddag, ganska tufft men det gick väldigt bra. Förbättra mitt T30 pers och Bergsättersrundan gick riktigt bra. Väldigt nöjd och väldigt välbehövligt med några bra resultat. Även om det inte är nu formen ska vara på topp vill man ha någon bekräftelse på att träningen man lägger ner fungerar och ger utdelning. 

Lördag eftermiddag, cirkelträning på gymmet. Vi hade hela gymmet för oss själva, triathleter och simmare. Upp mot 40 övningar fanns det så ett varv var vad vi hann med. Ett mycket bra styrkepass, jag kände mig riktigt stark! 

En bra träningsdag! 


Lite halv trött kom jag in i simhallen 07.20 och när jag såg passet på tavlan hade gärna vänt på klacken och åkt hem och sovit istället! Men hur bra blir man på det!? Hårt och långt kan väll summera passet, 2x5x400 ökande fart var serien! När serien väl satt igång tog jag en chansning och valde en kanske lite för bra bana, men så bra det gick! Jag blev chokad över min simförmåga, det gick förvånansvärt bra. Visst blev jag trött på slutet och de sista två gick på ren vilja (skulle inte vilja se min teknik på dem inte), men kul och nöjd var jag! Cykelpasset blev dock inte så framgångsfullt, pulsen och låren ville inte sammarbeta med mig. Men jag kämpa på och gjorde mitt bästa i alla fall!


Nu blir det lite återhämtning! 

/Matilda

Av Matilda Andersson - 10 februari 2012 20:49

Jag är taggad och suget efter trötthet är stort! Jag vill träna, bli bättre, träna ännu mer och bli ännu bättre. Efter gårdagens mindre lyckade simtest så har motivation inte sjunkit, snarare tvärtom! 

Träningshelgen tog sin start idag, dagen har bestått av lite lugnare träning eller ska vi kalla det uppladdning. Lördagen börjar med simning där huvuddelen består av 30 minuter så långt man kan. Utmanande. Detta följs upp med Bergsättersrundan, 6,2 km snabb löpning. Det kommer bli en tuff förmiddag. 
Eftermiddagen består av ett styrkepass, detta kommer också bli tufft! I like it! 


/Matilda

Av Matilda Andersson - 8 februari 2012 19:44

Januari-februari... kanske inte årets mest belysta och lättaste månader. 

Trots mitt ibland urusla humör så finns det personer i min vardag som alltid kan locka till ett skratt och sätta ett leende på läpparna. Vad jag önskar att alla har sånna människor runt om sig! 

I måndags genomfördes styrketester och trots den lilla mängd styrka som genomförts den senaste månaden så steg siffrorna. Förbättrade mig i knäböj, armhävningar samt brutalbänk, vilket är tre av fyra genomförda test! Det där med chins har jag inte lärt mig än, men det kommer!

Imorgon väntar simtest, 400m! Det ska bli kul och till helgen är det träningshelg, en fullspeckad sådan! 

/Matilda

Av Matilda Andersson - 5 februari 2012 17:49

Sitter och lyssnar på bra musik och fixar lite saker inför nästa vecka. Jag tror det kommer bli en bra vecka. 


Måndag: Styrkestester plus en tur till Linköping för att lyssna på Pasi Salonens föreläsning. 

Tisdag: Ledig från skolan, TRÄNING!

Onsdag: Samma som tisdagen.

Torsdag: Också en dag mest bestånde av träning! 


Fredag-Söndag: Träningshelg, alltså TRÄNING! 


Den låga frekvensen av inlägg beror på att jag försöker minska mitt datoranvändande. Lagom är bäst! Istället för att trycka på on-knappen varje dag har det nu istället blivit varannan dag. Detta påhitt för att minska den sociala stressen som kan uppstå, man tänker inte på att den finns där men det gör den om man tittar efter! 


Tänkte lägga upp ett youtube klipp som cirkulerat lite i triathlonkretsar, väldigt roligt! 

Ett gott skratt såhär en söndag kväll! 


Trevlig vecka! 

Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards